Oddech



Kochani moi. Dziś przypomnę wiadomości dotyczące oddechu.  Ostatnio regularnie  ćwiczę głębokie oddychanie i jeszcze mocniej odczuwam jego fizyczne i duchowe aspekty.



  Oddech jest naszym życiem, a tlen pokarmem, bez którego nie możemy przeżyć dłużej niż 5 minut. Wraz z nim pobieramy również energetyczną esencję- pranę wypełniającą cały wszechświat. 



  Prawidłowy oddech zapewnia nam równowagę na poziomie ciała, umysłu i ducha. Pobierany wraz z wdechem tlen jest niezbędnym katalizatorem wszystkich reakcji biochemicznych, jednocześnie decyduje o jakości i długości naszego życia.
 Głębokie oddychanie ma jeszcze jeden niezwykle ważny aspekt.  Jest  kluczowym narzędziem duchowego rozwoju. Uwalniając ciało z napięć, równolegle  stwarzamy przestrzeń do uwalniania emocji i zapisów, które nam ciążą tzw. programów mentalnych.   W ciszy i oderwaniu  od codziennej,  racjonalnej gonitwy myśli, zespalamy się w pełni z miłością i oddajemy Wyższemu Ja. Powstaje miejsce dla zaistnienia w nas boskości i mądrości Źródła, doświadczania siebie jako świadomości, obserwatora siebie... 
Karzdy odczuwa to inaczej.

 Powracając do fizjologii,  z zawartego w powietrzu tlenu cząsteczkowego powstaje tlen atomowy, konieczny naszym komórkom do procesów utleniania i redukcji. Wynikiem tego jest wytworzenie energii i powstanie dwutlenku węgla. Udział w tworzeniu tlenu cząsteczkowego ma również ozon i nadtlenek wodoru.
  Niedobór tlenu prowadzi do natychmiastowego naruszenia procesu metabolicznego w obrębie komórki np.  powoduje jej osłabienie, niedożywienie i zamieranie. Dalszą konsekwencją  jest rozwój wielu schorzeń, w tym układu oddechowego i krążenia, dysfunkcji układu immunologicznego i limfatycznego.

Musimy pamiętać, że chorobotwórcze drobnoustroje i komórki nowotworowe  najczęściej  rozwijają  się w środowisku ubogim w tlen ( równocześnie zakwaszonym).

 Oddychanie wpływa  np. na:
procesy metaboliczne,
 oczyszczanie z toksyn,
 regulację wagi ciała,
 równowagę kwasowo- zasadową,
kondycję emocjonalno-umysłową,
 dynamikę procesów regeneracji i starzenia się...

Dzięki prawidłowemu oddychaniu dajemy również organizmowi szansę na zgromadzenie zapasów leczniczej energii.

Pobrana wraz z tlenem ''wibracja energetyczna'' stymuluje procesy zdrowienia i odmładzania. Mistrzowie głębokiego oddychania i jogini tybetańscy potrafią doskonale wykorzystać mechanizm gromadzenia energii i  w ten sposób długotrwale obywać się bez jedzenia i picia. Znane są przypadki postów trwających powyżej 100 dni.
  Nam  wystarczy uświadomienie sobie ogromnego znaczenia oddychania dla zdrowia i poziomu witalności.

Głównym kanałem pobierania tlenu jest układ oddechowy, ale czerpiemy go również z wody i pokarmów ( najwięcej  tlenu zawiera się w sokach świeżych owoców i warzyw),  przez skórę i wytwarzamy za pomocą przyjaznych bakterii z nadtlenku wodoru w jelitach ( 2,5 kg prawidłowej mikroflory, stąd tak istotny wpływ pracy jelit na naszą odporność i energię).


Jak prawidłowo oddychać

  Aby oddychać prawidłowo, należy wypełnić powietrzem całe płuca wraz z ich dolną powierzchnią. Towarzyszy temu uwypuklenie brzucha i rozszerzenie klatki piersiowej. 
Tak oddychają zwierzęta i małe dzieci. Jest to tzw. pełne- głębokie oddychanie. Niestety wielu z nas oddycha  płytko, wykorzystując tylko górną partię płuc.  Przyda nam się więc kilka ćwiczeń oddechowych.

Jedno z nich polega na wykonywaniu głębokich oddechów na leżąco. 

Powoli wciągamy powietrze przez nos, jednocześnie koncentrujemy się na wypełnieniu całych płuc i rozszerzeniu klatki piersiowej. Brzuch uwypukla się, a ramiona rozszerzają wraz z unoszeniem ku górze klatki piersiowej. Wydychamy nosem, stopniowo wciągając brzuch.

Kolejnym ćwiczeniem jest pełen wdech nosem i powolne wydychanie ustami. Wydech jest dwa razy dłuższy niż wdech np. wdech nosem 4- wydech ustami  8.

Aby zwiększyć poziom odkwaszającego i usuwającego toksyny dwutlenku węgla, warto zastosować techniki oddechu wstrzymanegoDwutlenek węgla służy również rozszerzeniu naczyń krwionośnych. Początkowo możemy  odczuwać arytmię, kłucia serca i zawroty głowy. Objawy znikają samoistnie po kilku dniach ćwiczeń.

Oddychanie oczyszczające
Głęboki, naturalny wdech nosem, maksymalne wstrzymanie powietrza i wydech nosem. Proporcje mogą być następujące: wdech 2 sekundy, wstrzymanie 8 sek, wydech 4 sek.

  Inna opcja. Wdech przez nos 2 sek, wstrzymanie oddechu 3 sek, wydech wąską strużką przez usta 12 sek. 

Marsz po schodach. Wdech, wypuścić trochę powietrza i marsz na wstrzymanym oddechu. Wypuścić  resztę powietrza.

 Marsz w rytmie wdech- nosem 1, 2 wydech- ustami 3, 4.

Usprawnianiu funkcji układu nerwowego i koordynacji pracy obu półkul mózgowych, sprzyja oddychanie naprzemienne. Cechuje się ono zmiennością przepływu powietrza pomiędzy obiema nozdrzami- uaktywnia znajdujące się tam kanały energetyczne.

 Najprostsze ćwiczenie, to wdech lewą dziurką nosa, jednocześnie zatykamy prawą dziurkę palcem środkowym, wydech prawą dziurką przy zatkaniu lewej palcem wskazującym. 

Wdech- prawą, wydech- lewą, wdech- lewą, wydech- prawą. Znowu wdech lewą, a wydech prawą.

Oddychanie księżycowe 
Kciuk prawej ręki zatyka prawy otwór nosowy. Wciągamy powietrze lewą dziurką 2 sek, pauza 2 sek, wydech 4 sek. Następnie zatykamy lewą dziurkę i oddychamy prawą.
                                                         
Oddech z wizualizacją
             
Z zamkniętymi oczami'' nie myśląc o niczym'' koncentrujemy się na oddechu. Wsłuchujemy się w jego rytm: wdech- unosem, powolny wydech- ustami. Wewnętrznym okiem staramy się ujrzeć strumień wdychanego światła. To esencja życia. W wyobraźni nasycamy nią całe ciało, jednocześnie rozluźniając wszystkie mięśnie. W stanie relaksu  dążymy do oczyszczenia myśli i zaczynamy liczyć wdechy 1,2 i wydechy 3,4. Cały czas liczymy oddechy w ustalonym rytmie- koncentrując się na oddechu i wyciszeniu myśli. Dążymy do błogiej pustki, wynikającej z pełnego oczyszczenia umysłu. Widzimy siebie w pełni zdrowego, uśmiechniętego, szczęśliwego. Po wyjściu z relaksu zachowujemy w sobie pozytywny obraz i uczucie błogostanu.

 Oddech z medytacją i afirmacją

 Zamykamy oczy i na  leżąco wyobrażamy sobie pobierane z oddechem złociste światło. W myślach powtarzamy. Moje ciało wypełnia się uzdrawiającym światłem miłości. Światło przenika wszystkie narządy, tkanki, komórki. Oczyszcza i uzdrawia. Kierujemy strumienie do chorych miejsc i w wyobraźni zasilamy je energią. Oddychamy powoli i rytmicznie. Możemy powiedzieć: oczyszcza się moja dusza, oczyszcza się moje ciało, oczyszcza się mój umysł...
Teraz skupiamy się na dłoniach i stopach. Możemy poczuć jak światło otwiera czakry- centra energetyczne i poprzez nie wnika w nasze ciało. Staramy się wyciszać wszelkie myśli, koncentrując się na rozprowadzaniu energii po całym ciele. Energia zasila nas teraz poprzez czakry. Każdy wydech jest oczyszczeniem i pozbyciem się wszelkich napięć w  ciele. Jednocześnie w myśli powracamy do afirmacji. Światło przenika wszystkie....  Jestem oczyszczony i uzdrowiony. Powoli otwieramy oczy i powracamy do codziennej aktywności.

Oddychanie praniczne


 Ułóż się wygodnie na plecach. Oddychaj równo i spokojnie, aż wejdziesz w swój naturalny rytm. Rozluźnij wszystkie mięśnie, weź głęboki wdech i wypuść powietrze z całych sił. Teraz połóż się na wybranym boku, jeśli na prawym, to delikatnie staraj się docisnąć go do materaca. Skoncentruj teraz całą uwagę na lewym nozdrzu i lewym, bocznym kanale energetycznym. W skupieniu  wykonaj 21 świadomych oddechów. 7 pierwszych niech będzie pogłębione, reszta naturalna i miarowa. Skoncentruj się na narządach, które potrzebują najwięcej energii. Wraz z wdechem pobieraj energię, a z wydechem usuwaj blokady i zanieczyszczenia. Wydaj polecenie. Mój praniczny oddech oczyszcza, odblokowuje, udrażnia przepływy w kanałach energetycznych. Poprowadź strumienie do wszystkich narządów i tkanek, bądź kreatywny, lecz najsłabsze narządy, usuwaj toksyny... Powiedz do siebie w myślach-oddech usuwa wszystkie toksyny, leczy, regeneruje, wzmacnia...Zmień bok na lewy i zasilaj prawy kanał energetyczny postępując, jak poprzednio.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Sięgnij do natury , Blogger