Wartości odżywcze i lecznicze kapusty



Kapusta, to smaczna i tania, a zarazem pełna leczniczych właściwości  królowa  polskich  warzyw.  Jest miedzy innymi źródłem witamin E, K, C i U,  z grupy B, w tym kwasu foliowego, beta karotenu, potasu, magnezu, wapnia, miedzi, jodu, żelaza, siarki, krzemu, błonnika... 

Medycyna ludowa szczególnie  ceni sobie jej liście,  zalecając je, jako okłady w następujących chorobach oraz dolegliwościach: zapalenia tarczycy i gardła, czyraki, żylaki, owrzodzenia, odmrożenia, nerwobóle, reumatyzm, kolki nerkowe, rwa kulszowa, bóle zębów, zatok...


Okłady ze świeżych, utłuczonych liści  (na klatkę piersiową), pomagają również w zaziębieniu, kaszlu, zapaleniu oskrzeli, a nawet gruźlicy.
Liście łagodzą także migreniczne bóle głowy. W tym celu okładamy liśćmi czoło i skronie.

Wacikiem nasączonym w soku można także okładać  i przemywać ukąszenia, trądzik oraz egzemę.

Wewnętrznie  sok ze świeżej ( pijemy po kilka łyków do pół szklanki) leczy wrzody żołądka i dwunastnicy, stany zapalne jelit oraz  usuwa pasożyty.

Dodany do soku z marchewki, buraka i pietruszki pomaga usuwać kamienie z nerek i woreczka żółciowego, oczyścić krew, jelita i wątrobę.

Kiszona kapusta nie tylko dostarcza probiotyków i witaminy C, ale również cennych enzymów pomagających w trawieniu białek i tłuszczy. Jest zalecana w grzybicy, antybiotykoterapii, odchudzaniu.

Kapusta, jako surówka wzmacnia cały organizm oraz pomaga w leczeniu anemii.  Dba o kondycję włosów, paznokci i skóry, odmładza i rewitalizuje
( krzem, witamina C i E, bata karoten). Niestety gotowana traci wiele cennych właściwości, w tym  bezcenną witaminę C.

W 100 g  kapusty zawarte jest około 35 miligram witaminy C, występującej w towarzystwie uszczelniającej naczynia  krwionośne rutyny, czyli prawie połowa dziennej dawki. Podczas kiszenia poziom kwasu  askorbinowego jeszcze  wzrasta.

Kapusta obniża również poziom cukru we krwi. 
Jest nisko kaloryczna około 40 kcal na 100 gram. W związku z wysoką zawartością błonnika i potasu jest zalecana w regulacji cholesterolu i tonizuje ciśnienie krwi. Pomaga w walce z zaparciami( szczególnie kiszona i sok).  Usuwa także obrzęki i zastoje płynów.

 Ale to jeszcze nie koniec.
 Pospolita kapusta zawiera  bezcenne indole, karotenoidy oraz witaminę U, pomagające hamować rozrost  komórek nowotworowych, stąd pomaga w profilaktyce i leczeniu raka jelit, żołądka, wątroby... 

 Zawarta w kapuście witamina U, to bardzo cenny lek przeciwnowotworowy i przeciwwrzodowy.


 Szczególnie wysoką zawartością przeciwrodnikowego beta karotenu odznacza się kapusta pekińska. Już pół szklanki dostarczy nam dzienną dawkę. Czerwona natomiast ma więcej  antyutleniających betacyjanów chroniących   także  serce, wzrok i wątrobę.


Pomimo tego, iż jest ciężko strawna zalecano ją w marskości wątroby i zatruciu alkoholowym. W tym celu warto do niej  dodać kminku, majeranku i zmielonego ostropestu.


 Szybki wegański bigos. 
 Podduś z cebulą pieczarki i dodaj drobno posiekaną kapustę pekińską. Dopraw solą i pieprzem. Całość duś pod przykryciem około 15- 2o minut.


Gołąbki. 
Do duszonych  pieczarek z cebulą dodaj gotowanej kaszy gryczanej. Farsz  dopraw solą, oliwą i pieprzem.


Liście kapusty  ( zaparz kapustę około 5 minut) i delikatnie rozdziel. Zawijaj farsz w pojedyncze liści tak, jak tradycyjne gołąbki. Całość duś około 15 minut w garnku z niewielką ilością wody i oliwy. Podawaj z sosem pomidorowym.  
                                                                               Smacznego














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Sięgnij do natury , Blogger